Η συμβολή των γονέων στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού

Στην ηλικία των 3 ετών οι γονείς διευκολύνετε την ανάπτυξη του λόγου στο παιδί όταν επιτρέπετε στο παιδί να μιλά για ένα θέμα και δίνετε την απαιτούμενη προσοχή. Όταν του αφιερώνετε χρόνο για να το ακούσετε και να του απαντήσετε. Όταν εμπλουτίζετε τη συζήτηση προσθέτοντας πληροφορίες σχετικές με το θέμα. Για παράδειγμα, ξεφυλλίζοντας ένα περιοδικό ή ένα βιβλίο ονομάζετε, περιγράφετε και εξηγείτε στο παιδί τις διάφορες εικόνες. Παίξτε παιχνίδια με κίνηση, όπως “τρέξε στο μεγάλο κουτί” ή “χτύπα τα χέρια και τα πόδια”. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια για να μάθει το παιδί να περιμένει τη σειρά του. Πείτε τραγούδια με κίνηση όπως “χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ” ή τραγουδήστε την ώρα του ύπνου, το οποίο βοηθάει το παιδί να ηρεμήσει, να αισθανθεί ασφάλεια και διευκολύνει τη συναισθηματική επικοινωνία μαζί του. Αφήστε το παιδί να συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες για να του δώσετε την ευκαιρία να αναπτύξει το λόγο του. Όταν δείχνει ένα αντικείμενο που θέλει, καθοδηγήστε το παιδί να το ζητήσει προφορικά, ώστε να συνειδητοποιήσει τη χρησιμότητα του λόγου.

Στην ηλικία των 5 ετών μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας αν δημιουργείτε ευκαιρίες καθημερινά για επικοινωνία μαζί του. Για παράδειγμα καθιερώστε μια ώρα ομιλίας. Ας πούμε λίγο πριν την ώρα του ύπνου συζητείστε για το πώς πέρασε η μέρα ή ένα πρόβλημα που απασχολεί εσάς ή το παιδί. Γενικότερα συμπεριφερθείτε του σαν ενήλικα, μοιραστείτε μαζί του πληροφορίες και επιτρέψτε του να εκτελεί δραστηριότητες ανάλογες με την ηλικία του ώστε να γίνει αυτόνομο. Όταν βάφετε το σπίτι μη διστάσετε να του δώσετε ένα πινέλο να βάψει κάτι που δε θα σας νοιάξει και πολύ αν καταστραφεί! Επίσης δώστε του ευκαιρίες και χρόνο να παίζει είτε μόνο του είτε με φίλους. Πείτε ποιήματα με ομοιοκαταληξίες και διαβάζετέ του συχνά παραμύθια αφήνοντάς το να λέει τις ιστορίες μαζί σας. Έτσι το παιδί καταλαβαίνει καλύτερα τις καθημερινές συνομιλίες και ο εκφραστικός του λόγος γίνεται πιο ώριμος και μοιάζει με του ενήλικα.

Αν δε λέει κάποια λέξη καθαρά δε θα πρέπει να του θυμώνετε και να επιμένετε πεισματικά στη διόρθωσή του. Είναι καλύτερα να του εξασφαλίσετε το σωστό πρότυπο ομιλίας, επαναλαμβάνοντας τη λέξη σωστά. Άλλωστε τα παιδιά, κατά κανόνα, αντιλαμβάνονται το διαφορετικό τρόπο ομιλίας τους και προσπαθούν να μιμηθούν την ομιλία των ενηλίκων. Θα πρέπει, λοιπόν, να μιλάτε αργά, καθαρά και ήρεμα, να χρησιμοποιείτε μικρές προτάσεις, χειρονομίες και  να δίνετε στο παιδί επαρκή χρόνο για απάντηση.

Θυμηθείτε ότι στο παιδί σας αρέσει να παίζει και να διασκεδάζει μαζί σας. Και επειδή στις μέρες μας το ρόλο της διασκέδασης τον έχει αναλάβει η τηλεόραση, θα πρέπει να τονίσουμε ότι όταν το παιδί βλέπει τηλεόραση με μέτρο και με την εποπτεία του γονιού ο οποίος υποδεικνύει τα κατάλληλα προγράμματα και με αφορμή αυτά συζητά με το παιδί, τότε υπάρχει όφελος από την τηλεόραση, ως πηγή ερεθισμάτων. Όταν όμως η τηλεόραση υποκαθιστά το γονιό το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο τόσο για το λόγο, όσο και για τη γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού.

Συμπερασματικά, για να ενισχυθεί η ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά, δε χρειάζονται ιδιαίτερες τεχνικές εκ μέρους των γονέων, αλλά σεβασμός, έμπρακτη αγάπη και, κυρίως, ποιοτικός χρόνος, που σημαίνει ότι δεν αρκεί να συνυπάρχουμε στον ίδιο χώρο με το παιδί, αλλά να αλληλεπιδρούμε και να επικοινωνούμε ουσιαστικά μαζί του.

πηγή: Κέντρο Ειδικών Θεραπειών  “Λόγου…Χάρη”

Μετάβαση στο περιεχόμενο